De waarheid in het leven


Het uiteindelijke doel in het leven
Het uiteindelijke doel in het leven komt bij iedereen neer op het volgende:  jezelf op je best voelen. Het maakt niet uit via welke weg, je komt hier altijd op uit. Iemand streeft succes na, omdat hij of zij zich dan fijn voelt. Iemand wilt kinderen omdat hij of zij zich dan fijn voelt.  Iemand verhuisd naar Afrika om daar mensen te helpen, omdat hij of zij zich daarbij fijn voelt.
Het kan zijn dat iemand een goede baan heeft. Een baan die veel geld in het laatje brengt. Ook heeft diegene een vrouw en een kind. Echt gelukkig voelt hij zich niet. Maar hij veranderd niets in zijn leven, omdat hij denkt dit het beste is dat hij kan krijgen.
Diegene heeft zich ‘erbij neergelegd’ of is zich er simpelweg onbewust van hoe hij zich beter kan voelen. Dit betekent niet dat zijn uiteindelijke doel in het leven niet meer: zichzelf op zijn best voelen is. Zou je hem de keuze geven (zonder enige consequenties):
1.     Een baan en een liefdes relatie die je ‘maar accepteert’, omdat je denkt dat je toch niet meer kan krijgen.
2.     Een baan en een liefdes relatie waarbij je jezelf op je aller fijnst/ aller best voelt.
Dan zal diegene altijd voor het laatste kiezen.

Geluk zoeken in externe dingen
Jezelf op je best voelen. Dat is gelukkig zijn.
Geluk kan je niet halen uit externe dingen. Alle externe dingen zijn tijdelijk. “Ik wil drugs en alcohol, want zonder voel ik me niet prettig. Ik wil veel geld, want zonder voel ik me niet prettig. Ik wil een dure auto, een groot huis.  Ik wil een vriendje, dán pas ben ik gelukkig.” Je laat je geluk afhangen van externe factoren. Wanneer je streeft naar die externe factoren, omdat je jezelf dán pas gelukkig voelt, dan mis je het leven hoe het nu is. Op dit moment. Je blijft zo strevend naar de toekomst leven. “Misschien als ik mijn diploma heb, en als ik dan een huis heb, en als ik dan een vriendin heb, en als ik getrouwd ben, en als ik kinderen heb, en als ik promotie maak, en als ik die aanbouw heb.”
Leegte kan niet gevuld worden met externe dingen.
·        Externe factoren geven nooit voldoening, je verlangt altijd naar meer.
·        Externe factoren zijn tijdelijk. Je kunt ze kwijtraken. Je geld, je drank, je vriendin. Laat je je geluk daarvan afhangen, dan raak je niet alleen die vormEr is een wereld van vorm,
en een wereld van het vormloze. Hetgeen dat we zien, ruiken, voelen en horen is vorm. De innerlijke stilte (rust) is 'zijn', het vormloze. Wat blijft er over als je niet meer hoort, ziet, ruikt of voelt?
Je zelf. Je echte ik. 'The silent observer' ook wel het bewustzijn
kwijt (geld, drank, vriendin) maar daarbij iets dat veel meer waard is: je eigen geluk. 

Echt geluk is tijdloos
Echt geluk is tijdloos. Het is jezelf gelukkig voelen op dít moment. In het nu. Dat moment, is het enige moment dat er altijd zal zijn. Het is namelijk altijd nu. Als je dat bereikt, gelukkig zijn in het nu, dan ben je altijd gelukkig.

Gelukkig zijn ongeacht de situatie
Gelukkig zijn is: jezelf op je best voelen. Dat betekent: welke optie je ook aangeboden krijgt, (ook al brengt deze vreugde, of een gewenste situatie naar voren) het zal er niet voor zorgen dat jij zelfJe 'zelf' is wie je echt bent. Los van externe factoren. Namelijk: of je nu je tshirt aan houd of uit doet, het veranderd niets aan wie je bent. Dit geld voor alles waaraan mensen het woordje 'mijn' koppelen. meer of minder waard vindt.  
Als je jezelf op je best voelt dan is er geen beter. Er is namelijk goed beter best.
Je kunt een dure auto winnen, of je kunt de dure auto verliezen doordat die gestolen wordt of in de prak gereden wordt, het veranderd niets aan wie jij echt bent. De eerste keuze: een auto winnen, heb je natuurlijk liever dan:  de auto verliezen. Maar het hoeft niets bij te dragen, of te ontnemen aan je geluk.
“Ja hoor!?” denk je misschien “Je auto in de prak rijden én gelukkig zijn. Dat geloof ik niet!”
Dat is niet gek. Waarschijnlijk komt het doordat je definities van geluk & blijdschap en verdriet & ongelukkig zijn elkaar nog te sterk overlappen.

Aan de hand van voorbeelden zijn we op de volgende punten gekomen:
·        echt geluk is tijdloos
·        echt geluk is innerlijk
·        echt geluk is: je op je best voelen los van verandering in situaties (levens situatie t.o.v. leven).

Het nut van negatieve gedachten
Negatieve gedachten hebben nooit een gewenste bijdrage in je leven. Behalve eenmalig om erachter te komen dat het niet is hoe je je wilt voelen.

Gelukkig zijn in het nu is altijd gelukkig zijn
Iemand die gefrustreerd is voelt zich niet gelukkig. Iemand die kwaad is voelt zich niet gelukkig.
Je kunt niet tegelijkertijd kwaad zijn én ook gelukkig zijn.
Niemand wilt zich kwaad voelen. Je hartslag gaat omhoog, het voelt beklemmend. Het voelt fijner om rustig en kalm te zijn.
Woede wordt vaak gebruikt om een bepaald doelDat woede werkelijk daarvoor nodig is, is een illusie. teweeg te brengen. Er vind een opbouwend trappetje plaats. Van irritatie naar woede, naar fysiek geweld, naar opluchting.
Voorbeeld:
De computer loopt vast: irritatie. Je kunt het probleem niet vinden: schelden, woede. Je ramt met de muis en gooit je theeglas stuk tegen de muur: geweld. Daarna voel je ontlading, een zucht van opluchting.  Zou je de keuze hebben gehad om je ook opgelucht te voelen, zonder daarvoor je theeglas stuk te hoeven gooien en met je muis te hoeven rammen zou je natuurlijk altijd daarvoor kiezen.



Iemand wordt boos omdat hij of zij zich er niet bewust van was zich op zijn fijnst 


Die persoon laat zijn of haar geluk afhangen van de situatie waarom diegene zich boos maakt. Want boos zijn én gelukkig zijn op hetzelfde moment, dat gaat niet samen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Quotes